2023年7月17日星期一
Adegan muzik pop Hong Kong selepas 1970-an
Penyanyi terkenal Hong Kong pada tahun 1950-an termasuk Joe Junior, Irene Ryder dan Teddy Robin. Sebab utama populariti lagu Inggeris ialah tempat hiburan mewah ini didominasi oleh warga asing kelas atas, dan hanya segelintir orang Cina yang mempunyai status sosial dan keupayaan ekonomi yang lebih untuk membeli penggunaan mewah tersebut. Disebabkan pendedahan kepada muzik pop Barat, golongan muda pada tahun 1960-an gemar membentuk kumpulan mereka sendiri, terutamanya menyanyikan lagu Inggeris. Kumpulan terkenal termasuk: Teddy Robin & The Playboys, Sam Hui & Lotus, Joe Chen & Menace, Loosers, Wenner Band Predecessor) hingga New Top Notes dan Jade. Penyanyi pujaan pada awal 1970-an masih kebanyakannya menggubah lagu Inggeris, seperti Chen Meiling dan Chen Qiuxia. Wakil penyanyi dan pencipta lagu generasi pertama lagu pop Kantonis di Hong Kong, terutamanya Gu Jiahui, Huang Zhan, Lai Xiaotian, Lu Guozhan, Zheng Guojiang, Feng Tianzhi, Zhong Dingyi, Bao Bida, Li Peter, dan lain-lain, adalah pencipta lagu ini Ia membuka dunia baru untuk lagu-lagu pop Kantonis di Hong Kong. Sebelum itu, persada muzik pop Hong Kong hampir didominasi lagu Inggeris dan lagu Mandarin. Generasi pertama penyanyi pop Kantonis Hong Kong: Luo Wen, Zhen Ni, Wang Mingquan, Guan Zhengjie, Ye Zhentang, Yip Liyi, dll. Pada pertengahan hingga akhir 1970-an--awal 1980-an, mereka juga menjadi popular di Hong Kong dengan menyanyikan lagu tema siri TV. Pada tahun 1974, Xu Guanjie mengeluarkan album "Ghost Horse Twin Stars", yang membuka permulaan kepada senario muzik pop kontemporari Hong Kong. Pada tahun 1976, album klasik "Half Catty Eight Liang" menandakan pembentukan rasmi pasaran pop Kantonis Hong Kong. Adegan muzik Hong Kong pada tahun 1980-an adalah tempoh yang paling gemilang dan berwarna-warni dalam sejarah muzik Hong Kong. Daripada Xu Guanjie, Luo Wen, Lin Zixiang, Chen Baiqiang, Alan Tam, Leslie Cheung, Anita Mui, dan Wang Jie kepada kebangkitan Beyond dan Jacky Cheung. Terdapat sejumlah besar penyanyi yang sangat baik. Lagu pop Hong Kong pada tahun 1980-an merujuk kepada banyak lagu Jepun dan muzik Barat seperti muzik dan kemarahan, blues, dan lagu rakyat. Kerana lagu-lagu Jepun mempunyai rasa mengikut zaman, mengadaptasi lagu menjadi kegilaan. Antaranya, lagu seperti "The Man Who Catches the Wind" dan "The Wind Continues Blow" menjadi wakilnya. Pada 1990-an, senario muzik Hong Kong memasuki tempoh kemuncaknya. Pertama, terdapat Wang Jie yang memimpin, diikuti oleh Jacky Cheung, Andy Lau, Liming, Aaron Kwok, Faye Wong, Zheng Xiuwen dan wakil ratu lain yang berkuasa. Pada tahun 1980-an, dia adalah penyanyi-penulis lagu terbaik dalam senario muzik Hong Kong. Lin Zixiang mempunyai segala-galanya yang sepatutnya dimiliki oleh bariton, dan ia meluas dalam kawasan treble, menarik peminat dengan prestasi yang luas dan emosinya. Alan Tam ialah salah seorang daripada "Empat Maharaja Superstar" dalam persada muzik Hong Kong pada 1980-an. Bersama Leslie Cheung dan Anita Mui, mereka dikenali sebagai "dua raja dan satu permaisuri" dalam sejarah. Alan Tam mahir dalam kedua-dua lagu cinta romantis dan lagu pantas, dan mempunyai pelbagai genre. Dia seorang pemuzik yang komprehensif dengan kekuatan dan kemahiran idola. Leslie Cheung membuat debutnya dalam Peraduan Lagu Asia dan menjadi terkenal dalam dunia muzik pada tahun 1983 dengan "Angin Terus Bertiup". Pada tahun 1984, dia menubuhkan kedudukannya dalam dunia muzik dengan "Monica". Pada tahun 1987, dengan album "Amour", dia menjadi penyanyi Kantonis pertama yang memasuki pasaran muzik Korea, dan pemegang rekod jualan rekod Cina di Korea Selatan.
订阅:
博文评论 (Atom)
没有评论:
发表评论